2.3 Ciri Pentaksiran yang Baik
Berdasarkan artikel yang dikemukakan oleh Haidi (2009), ciri pentaksiran yang baik adalah pentaksiran yang menarik dari segi ilutrasi, bentuk dan saiz tuilisan yang mudah difahami dan boleh dibaca. Maka, beliau telah menyatakan bahawa terdapat tujuh ciri pentaksiran yang baik iaitu:
i. Mempunyai arahan yang ringkas, jelas dan mudah difahami
ii. Mempunyai gambar yang jelas dan terang
iii. Jenis tulisan yang dicadangkan adalah ‘century gothic’
iv. Saiz tulisan adalah 14
v. Mempunyai contoh sebagai rujukan murid
vi. Setiap satu set pentaksiran mempunyai satu kemahiran sahaja
vii. Tidak digalakkan mencampur-adukkan pelbagai kemahiran
Selain itu, ada pula sesetengah individu yang berpendapat bahawa ciri pentaksiran yang perlulah mempunyai skor yang tinggi darjah kesahan serta darjah kebolehpercayaan. Di samping itu, ciri pentaksiran yang baik juga perlulah merangkumi empat komponen ini iaitu keobjektifan, kebolehtadbiran, kemudahtafsiran serta menyeluruh. Keobjektifan yang baik adalah apabila ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan. Kebolehtadbiran pula adalah kelicinan dan kerja-kerja susulan yang dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sekolah. Bagi kemudahtafsiran pula menyatakan bahawa maklumat tentang calon berdasarkan skor, mendrikiminasikan calon, menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian dan pentaksiran. Dan komponen terakhir iaitu menyeluruh menyatakan bahawa ia perlu mengandungi soalan-soalan yang mewakili semua objektif yang penting.
No comments:
Post a Comment