Monday, July 12, 2010

PKU 3106: KEPENTINGAN PENTAKSIRAN

2.2 Kepentingan atau Tujuan Pentaksiran

Perlaksanaan proses pentaksiran amatlah penting dan sebagai seorang bakal guru, pengetahuan tentang pentaksiran amatlah diperlukan. Hal ini kerana melalui pentaksiran:

a. guru dapat mengetahui kekuatan dan kelemahan pembelajaran pelajar.

b. dapat membantu guru dalam memberi dan menetapkan penggredan

c. dapat memantau kemajuan murid

d. menentukan keberkesanan pengajaran

e. mempengaruhi penerimaan pihak awam terhadap keberkesanan pendidikan

f. menilai guru dan pendidik

g. menjelaskan niat dan hasrat pengajaran dan pembelajaran

Manakala berdasarkan Klein (2000), tujuan pentaksiran boleh dibahagikan dalam tiga kategori. Kategori-kategori tersebut adalah pentaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning), pentaksiran sebagai pembelajaran (assessment as learning) dan pentaksiran kepada pembelajaran (assessment for learning). Pentaksiran untuk pembelajaran adalah untuk para pendidik yang bertujuan untuk memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Bagi pentaksiran sebagai pembelajaran pula adalah lebih kepada murid tersebut di mana memberi fokus terhadap peranan mereka sebagai penghubung di antara pentaksiran dan pembelajaran. Dan akhirnya, pentaksiran kepada pembelajaran pula adalah berbentuk sumatif dan digunakan untuk memastikan apa yang diketahui dan apa yang boleh dilakukan oleh murid.

Manakala, berdasarkan pendapat yang dikemukan oleh Pierangelo, R & Giuliani.G (2006), tujuan pentaksiran adalah sebagai pemeriksaan dan pengenalpastian (screening and identification). Selain itu, mereka juga menyatakan bahawa tujuan pentaksiran adalah untuk kelayakan dan diagnosis (eligibility and diagnosis), penempatan dan perkembangan RPI (IEP Development and placement), serta dalam perancangan pengajaran (Instructional planning) dan juga penilaian (evaluation).

No comments:

Post a Comment

Post a Comment